Karoseria Wnętrze i wyposażenie Silnik Zawieszenie Osiągi Awaryjność Diagnostyka Galeria

• Podstawy

Wraz ze wzrostem ilości układów elektronicznych w aucie, rozwijał się system ich diagnostyki. Wraz z wprowadzeniem czujnika lambda, elektroniczny system diagnostyczny stał się nieodzownym układem w każdym aucie. Systemy diagnostyczne rozwijały się również w silnikach diesla i od 2000r były instalowane przez poszczególnych producentów. Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża naprawy silnika np. TDI na pompie VP44 bez komputera diagnostycznego, a TDCI już w żadnym przypadku. Ale taki luksus diagnostyki dostępny był w Mondeo od 06.2003r. Wśród modyfikacji auta które weszły podczas pierwszego liftingu, znalazł się układ diagnostyczny zgodny z OBDII.


Powrót

• Teoria

Problem ogólnie znany dla właścicieli Mondeo

W autach powszechnie występują następujące protokoły:

W Mondeo 3, po liftingu zainstalowany jest sterownik ECC5 i obsługuje protokół J1850 na PWM.
Niestety diesle sprzed liftu nie komunikują się w standardzie zgodnym z ELM-em. W związku z tym, odpadają wszystkie auta z silnikiem TDDI na pompie Bosha.

Na pewno można podłączać:
TDCI 2003.11 kombi - 130KM po lifcie, sprężarka ster. elektromechanicznie, EGR z czujnikiem, przepływomierz
TDCI 2004 kombi - 115KM po lifcie, sprężarka ster. elektromechaniecznie, EGR z czujnikiem, przepływomierz,
TDCI 2004 lift-back - 115KM po lifcie, sprężarka sterowana podciśnieniem, EGR bez czujnika, brak przepływomierza


Powrót


• Sprzęt

Jedyny tani i powszechnie dostępnym interfejs serwisowy jest oparty o układ ELM 327. Wszystko co dotyczy interfejsu ELM 327 w wersji 1.3a jest opisane w dokumentacji do tego układu na stronie producenta www.elmelectronics.com. Więcej o samym układzie i jego możliwościach można przeczytać na www.elmelectronics.com/obdindex.html. Producent pisze jakie wspiera protokoły. Wszystkie inne nie poddają się działaniu ELM-a 327.


Tak wygląda klasyczny interfejs oparty o układ ELM 327 1.3a do Forda Mondeo.

Starsze wersje posiadają jeszcze złącze COM, ale te zalecane, mają już wbudowany układ konwertujący na USB i przez takie złącze interfejs można podłączyć do laptopa.


Powrót

• Oprogramowanie

Informacje na temat IDS-a na razie pominę i skupię się na najlepszym do zastosowań amatorskich i małych serwisów programem ScanXL. Program ScanXL jest dedykowaną do Forda wersją programu PCMScanamerykańskiej firmy Palmer.

Pełne informacje o programie można znaleźć bezpośrednio na stronie producenta www.palmerperformance.com. W polsce dystrybutorem tego oprogramowania jest firma Mari, i na swojej stronie www.mari.pl oferuje go w cenie ok 270zł.

A co mo można zdiagnozować za jego pomocą
Bardzo dużo ! Pełny zestaw czujników obejmuje ok. 700 pozycji, poczynając od czujników silnika, poduszek powietrznych na układzie transmisji napędu kończąc.
A co interesuje posiadacza Forda Mondeo

Pliki:

Tablica ze zdefiniowanymi czujnikami do programu ScanXL


Powrót