Karoseria Wnętrze i wyposażenie Silnik Zawieszenie Osiągi Awaryjność Diagnostyka Galeria

Karoseria




• Bryła
Na temat karoserii nie ma specjalnie co pisać. Jaki Ford jest każdy widzi

Może jednak choć dwa słowa....

Walor najważniejszy tego nadwozia, to przede wszystkim duża, klasyczna i elegancka, a przy tym nowoczesna oraz niesamowicie dynamiczna linia. Solidność konstrukcji lokuje Mondeo w jednej grupie z Volkswagenem Passatem, najgroźniejszym rywalem.



Poszczególne generacje Forda Mondeo
Mondeo MK1
1993 - 1996
Mondeo MK2
1996 - 2000
Mondeo Mk3
2000 - 2006
Mondeo MK4
od 2007 (Mondeo 2007)





Powrót




• Wymiary, masa, pojemność


wzmocnienia bocznych drzwi, strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu, wzmocniona stalowa klatka przedziału pasażerskiego, wzmocniony profil poprzeczny w przedziale silnika oraz rama pomocnicza amortyzująca energię zderzenia kolumna kierownicy - z dodatkowym wspornikiem usztywniającym

Powrót


•Przykładowe kolory nadwozia
Blue Ambition Diamond White
Ink Blue Kelp
Machine Silver Panther Black
Stardust Silver Tonic
White Grape



Powrót



•Korozja
Tu jeszcze nic nie ma... Nie ma rdzy Prawie...
W moim egzemplarzu pierwsze wypryski wielkości łebka od zapałki pojawiły się na ramkach szyby drzwi przednich i tylnych. Dość dziwne miejsce na korozję ale nie wpływa to na moją ocenę o jakość zabezpieczenia - po prostu przypadek.

Powrót



Pod względem bezpieczeństwa Mondeo jest w ścisłej czołówce w swojej klasie. To właśnie model Mondeo I wprowadził jako jeden z pierwszych dwie poduszki seryjne. Również i teraz nie odbiega od najlepszych, w standardzie można znaleźć Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), wykorzystujący sieć czujników zderzeniowych, które w razie kolizji uruchamiają odpowiednie układy chroniące osoby znajdujące się w pojeździe, między innymi w wyposażeniu są dwustopniowo napełniane poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu.
•Bezpieczeństwo

Auto: Ford Mondeo
Klasa wg EuroNCAP: duży samochód rodzinny

Wynik testu:
Bezpieczeństwo pieszego:
Testy pochodzą z:

za:


Na stronie www.MojeAuto.pl można obejrzeć test zderzeniowy Forda Mondeo z roku 2001 oraz porównać z z największym konkurentem Volkswagenem Passatem, również z roku 2001.


Przekrój auta w wersji benzynowej, pokazujący rozmieszczenie poszczególnych podzespołów. Przedstawione auto to model produkowany od 2000 roku aż do face-liftingu, przeprowadzonego w 2003r. Z zewnątrz zmianie uległa przednia atrapa, zderzak z lampami przeciwmgielnymi, kierunkowskazy, lampy tylne. Wewnątrz zmieniona została deska rozdzielcza.

Testowany model
Marka model i wersja Ford Mondeo 1.8 LX (RHD)
Samochód pięciodrzwiowy, model roku 2002, wyposażony seryjnie w przednie i boczne poduszki powietrzne, poduszki powietrzne chroniące głowy (kurtyny) oraz pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia przy przednich fotelach.
Typ nadwozia 5-drzwiowy hatchback
Rocznik modelowy 2001
Masa całkowita 1 375 kg
Samochody o tej samej płycie podłogowej nie ma


Opis modelu i wyposażenie zwiększające bezpieczeństwo
Produkcję najnowszego Mondeo rozpoczęto w Europie w listopadzie 2000 roku. W wyposażeniu znajdują się dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, poduszki boczne (chroniące tułów), napinacze przednich pasów bezpieczeństwa z ogranicznikami napięcia, trzypunktowy pas na tylnym środkowym siedzeniu, aktywne zagłówki i ABS. ESP jest dostępny w opcji.

Testy zderzeniowe
Przetestowany Mondeo trzeciej generacji został skrytykowany za niestabilną konstrukcję i za pozwolenie, by głowa i klatka piersiowa kierowcy uderzyły w kierownicę. Euro NCAP pozwoliło ponownie przetestować Mondeo po tym, jak początkowe rezultaty testu na zderzenie czołowe wykazały, iż wymagają poprawy: system pasów bezpieczeństwa, kolumna kierownicy i ochrona kolan. Zmiany konstrukcyjne poprawiły ochronę głowy przed uderzeniem, jednak znacznie zwiększyły obciążenie klatek piersiowych kierowcy i pasażera. Twarde miejsca pod kolumną kierownicy grożą urazami kolan i górnych partii nóg kierowcy. Modyfikacje znacznie zmniejszyły jednak ryzyko tych urazów. W teście zderzenia bocznego auto otrzymało maksymalną liczbę punktów. Zyskało też uznanie za wyjątkowo skuteczny system mocowania Isofix fotelika dla dziecka. Ford rozpoczął produkcję ulepszonych aut 5 listopada 2001;

Zderzenie przednie
Z powodu wyżej wspomnianego "kontaktu" z kierownicą, kierowca odniósłby poważne obrażenia, gdyby uderzenie było mocniejsze. Pod kierownicą znajdowały się twarde punkty, które stanowiły zagrożenie dla kolan i górnej części nóg kierowcy. Ford mówi, iż w planowanych modyfikacjach zostaną uwzględnione wszystkie te punkty. Tylne środkowe siedzenie posiadało pełny, trzypunktowy pas bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym. Ten typ pasa zapewnia lepszą ochronę niż dwupunktowy, biodrowy pas bezpieczeństwa.
Zderzenie boczne

Mondeo został wyposażony w chroniące tułów i głowę poduszki powietrzne- kurtyny. Zadziałały one dobrze, chroniąc kierowcę, a kurtyny dodatkowo chroniły pasażerów tylnych siedzeń. Samochód uzyskał komplet punktów w tej części testu.

Bezpieczeństwo dziecka
Obrazek na końcu deski rozdzielczej ostrzegał przed niebezpieczeństwem związanym z sadzaniem dziecka w foteliku tyłem do kierunku jazdy naprzeciwko poduszki powietrznej. Jednakże obrazek ten był trudny do zrozumienia. Zamieszczono również naklejkę z tekstem w języku angielskim, francuskim i hiszpańskim na osłonie przeciwsłonecznej pasażera. Aczkolwiek, nie wspomniano tam o ryzyku śmierci lub poważnych obrażeń w razie zignorowania ostrzeżenia o poduszce powietrznej. Młodsze dziecko siedziało w foteliku zwróconym tyłem do kierunku jazdy, natomiast starsze - przodem.  Foteliki spisały się umiarkowanie dobrze w czołowym i bocznym zderzeniu.

Bezpieczeństwo pieszych
Wynik testu 13 (36%).
Na masce znajdowały się fragmenty dające pewną ochronę dzieciom i dorosłym, ale przednia krawędź maski i zderzak były "nieugięte". Ford powinien poprawić ten aspekt bezpieczeństwa.


Ochrona poszczególnych części ciała



PEŁNE WYNIKI TESTU
PRZÓD - 9 punktów (56%) SBR*
BOK     - 18 punktów (100%)
RAZEM - 27 punktów

* SBR - Sygnał przypominający o zapięciu pasów

ZDERZENIE PRZEDNIE - GŁOWA
Kontakt kierowcy z poduszką powietrzną - niestabilny
Kontakt pasażera z poduszką powietrzną - stabilny
Przemieszczenie kierownicy do tyłu - 2 mm
Przemieszczenie kierownicy do góry -27 mm
Przemieszczenie boczne - 16 mm, w lewo

ZDERZENIE PRZEDNIE - KLATKA PIERSIOWA
Kontakt z kierownicą - było
Przemieszczenie słupka przedniej szyby - 67 mm
Integralność wnętrza samochodu - niestabilna

ZDERZENIE PRZEDNIE - GÓRNE CZĘŚCI NÓG, KOLANA I MIEDNICA
Występowanie twardych elementów konstrukcji - dźwignia zmiany połoźenia kierownicy, wsporniki, stacyjka
Kontakt elementów konstrukcyjnych z kolanami - dźwignia zmiany połoźenia kierownicy

ZDERZENIE PRZEDNIE - DOLNE CZĘŚCI NÓG
Przemieszczenie pedałów do góry - pedał hamulca, 10 mm w dół

ZDERZENIE PRZEDNIE - STOPY I KOSTKI
Przemieszczenie pedałów do tyłu - pedał hamulca, 97 mm
Zniekształcenie przestrzeni na stopy - nie było

ZDERZENIE PRZEDNIE - OCHRONA DZIECI
Wykorzystanie fotelika / wyłącznik poduszki powietrznej - Britax Rock-a-tot zwrócone tyłem do kierunku jazdy, Britax Elite. Informacja o niebezpieczeństwie związanym z umieszczeniem dziecka na przednim fotelu - Obrazek ACEA na końcu deski rozdzielczej; ostrzeżenie na osłonie przeciwsłonecznej nie wspomina o ryzyku śmierci jeśli dziecko siedzi tyłem do kierunku jazdy naprzeciwko poduszki.
18-miesięczne dziecko za pasażerem - kompatybilny
3-letnie dziecko za kierowcą - kompatybilny


Powrót