Karoseria Wnętrze i wyposażenie Silnik Zawieszenie Osiągi Awaryjność Diagnostyka Galeria

Silnik

Tutaj o silniku...



• Charakterystyka jednostki
Silnik 2.0I 16V DURATORQTDCi
  • Kod jednostki: FMBA/FMBB (TDCI produkowany od 08.2001); moc 95kW/130KM przy 3800 obr/min, moment obrotowy 330Nm przy 1800 obr/min
  • Pojemność: 1998 cm3, 4 cylindry w układzie rzędowym
  • Średnica tłoka: 86mm, skok: 86mm
  • Stopień sprężania: 18,2:1
  • Blok żeliwny
  • Głowica wykonana z aluminium
  • 16 zaworów (4 na cylinder), dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane dwurzędowym łańcuszkiem
  • Bezpośredni wtrysk paliwa sterowany elektronicznie - Common Rail, ciśnieniem wtrysku rzędu 1350 bar, osprzęt Delphi
  • Układ sterowania pracą silnika: 32-bitowy układ Levanta firmy Visteon, z magistralą cyfrową CAN-Bus  i indywidualną kontrolą spalania stukowego w poszczególnych cylindrach
  • Chłodnica powietrza doładowującego z turbosprężarką Garret GT-17 (GT-1749V), doładowanie na poziomie 0,6 bara
  • Pojemność układu smarowania: 6l
  • Pojemność układu chłodzenia: 10,4l


Powrót



•Modele silników dla Mondeo III

W Mondeo trzeciej generacji można spotkać bardzo szeroką gamę silników, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Poniższa tabela przedstawia 22 kombinacje silnik-nadwozie.

Model Poj. Km/Kw Nm 0-100km/h V-max Spal. Paliwo
Mondeo 1.8 16V Kombi 1798 110/81 165 12.1 192 7.9 Pb95
Mondeo 1.8 16V Kombi 1798 125/92 170 11.2 200 7.9 Pb95
Mondeo 1.8 16V SCi Kombi 1798 130/96 175 10.9 202 7.4 Pb95
Mondeo 2.0 16V Kombi 1999 145/107 190 10.2 210 8.1 Pb95
Mondeo 2.5 V6 Kombi 2495 170/125 220 8.9 220 10.4 Pb95
Mondeo 3.0 V6 Kombi 2967 204/150 280 8.1 232 10.5 Pb95
Mondeo ST220 Kombi 2967 226/166 285 7.8 241 10.6 Pb95
Mondeo 2.0 tdDi Kombi 1998 90/66 245 13.4 177 6.0 diesel
Mondeo 2.0 tdCi Kombi 1998 115/85 280 11.2 194 5.9 diesel
Mondeo 2.0 tdCi Kombi    1998 130/96 330 10.1 204 6.2 diesel
Mondeo 2.2 tdCi Kombi 2198 155/114 360 9.0 216 6.3 diesel
Mondeo 1.8 16V 1798 110/81 165 11.7 195 7.7 Pb95
Mondeo 1.8 16V 1798 125/92 170 10.9 205 7.7 Pb95
Mondeo 1.8 16V SCi 1798 130 96 175 10.6 207 7.2 Pb95
Mondeo 2.0 16V 1999 145 107 190 9.9 215 7.9 Pb95
Mondeo 2.5 V6 2495 170/125 220 8.6 225 10.3 Pb95
Mondeo 3.0 V6 2967 204 150 280 7.9 240 10.3 Pb95
Mondeo ST220 2967 226 166 285 7.6 250 10.4 Pb95
Mondeo 2.0 tdDi 1998 90/66 245 12.9 180 5.8 diesel
Mondeo 2.0 tdCi 1998 115/85 280 10.8 197 5.7 diesel
Mondeo 2.0 tdCi 1998 130/96 330 9.8 208 6.0 diesel
Mondeo 2.2 tdCi 2198 155/114 360 8.7 223 6.1 diesel

We wszystkich modelach montowany jest zbiornik paliwa o pojemności 59l. Spalenie W moim przypadku, przy silniku 2.0 TDCi 130KM i jeździe miejskiej bez większych korków, z okresowo włączaną klimatyzacją (temperatura powietrza ok. 35-38°C) pozwala na przejechanie 750km. W trasie spalenie można sprowadzić do 4.9l/100km (jazda z prędkością 90-110km/h)

Powrót



•Wtryskiwacze w systemie Common rail

Powrót



•Turbo sprężarka
W moim Mondeo jest to Garretta GT17. Dokładny symbol GT1749V 714467-0005.


Powrót



•Overboost - dotyk magii
Overboost jest dodatkową funkcją, w jaką wyposaża się silnik doładowany i nie jest jednoznaczne, że każdy silnik doładowany posiada taką funkcję. Posiadacze silnika TDCi (nie analizuję tu wyposażenia innych wersji silników) mają odrobinę magii w swoim nieprzeciętnym aucie .

Jak działa magia overboost?
Przy mocnym wdepnięciu pedału przyśpieszenia sterownik silnika przestawia się w inną mapę doładowania i wtrysku - to tak jakby samoczynny chiptuning silnika. Zawór upustowy DV (Dump Valve - zawór bezpieczeństwa) odcina pojawiające się nadciśnienie a zmienione fazy wtrysku powodują przyrost mocy.

Silniki 2.0 TDCi (oraz HDI z koncernu PSA - są to bliźniacze jednostki) osiągają maksymalną moc 130KM (HDI - 136KM) przy 3800obr/min (HDI 4000), a maksymalny moment 330Nm przy 1800obr/min.(HDI - 320Nm przy 2000). I na czterech górnych przełożeniach dzięki systemowi "overboost" moment zostaje zwiększony do 350Nm (HDI - 340Nm). Ta funkcja zostaje włączona podczas pełnego obciążenia jednostki, co odbywa się między ok. 1750 a 3200obr/min.

Overboost w szczegółach.
Overboost pozwala na okresowe zwiększenie ciśnienia doładowania do poziomu, który ze względu na niezbędny margines bezpieczeństwa nie może być utrzymywany przez cały czas.
Jego działanie polega na tym, że gdy dane napływające do centralki układu wtryskowo-zapłonowego informują o chwilowym zapotrzebowaniu na większą moc (gwałtowne i maksymalne wciśnięcie pedału przyśpieszenia), przekazany przez nią impuls uruchamia zawór elektromagnetyczny, który wypuszcza część powietrza z kanału biegnącego do zaworu upustowego i zawraca je do przewodu doprowadzającego powietrze atmosferyczne z filtra do sekcji sprężarki.
W ten sposób powietrze, które w normalnych warunkach otworzyłoby zawór upustowy spalin - nie dociera do niego (zaworu upustowego), bo po drodze zostaje uwolnione.

Pod kontrolą centralki sterującej pracą silnika, interwencja zaworu upustowego zostaje zawieszona, do momentu gdy ciśnienie doładowania wzrośnie ponad poziom dopuszczany przez overboost.

Reasumując: Ciśnienie doładowania rośnie. Powietrze "idzie" otworzyć zawór upustowy spalin, by obniżyć ciśnienie doładowania ale nie dociera tam, bo zawór elektromagnetyczny po drodze je wypuszcza. A więc spaliny pełną mocą napędzają turbinę do czasu, gdy centralka zamknie zawór elektromagnetyczny i nadmiar powietrza otworzy zawór upustowy i wszystko wróci do normalnego, bezpiecznego trybu pracy.

Konkluzja: overboost to chwilowa rezygnacja ze zdrowia na rzecz mocy, czyli cztery kawy, redbull i guarana, ale tylko raz na jakiś czas. Można jeszcze wspomnieć, że overboost pochodzi (jak i całe turbodoładowanie) z lotnictwa myśliwskiego.

Powrót




•Olej do silnika DuratorQ-CI TDCi

Lepkość / temperatura otoczenia Nazwa Specyfikacja
SAE 5W-30
poniżej -20°C do powyżej +40°C
Olej silnikowy Ford Formula E Economy ACEA A1/B1 i WSS-M2C912-A1 lub WSS-M2C913-A
Alternatywne oleje silnikowe
SAE 10W-30
-20°C do powyżej +40°C
Olej silnikowy Ford Super Multigrade ACEA A1/B1 lub A2/B2 i/lub API/SH/CD EC
SAE 10W-40
-20°C do powyżej +40°C
Olej silnikowy Ford XR+ High-performance High-lubricity ACEA A3/B3 i/lub API/SH/CD EC
SAE 5W-40
poniżej -20°C do powyżej +40°C
Olej silnikowy Ford Formula S Synthetic ACEA A3/B3 i/lub API/SH/CD EC

Klasa lepkości oleju.
SAE (Society of Automotive Engineers = Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) określa stopnie lepkości w warunkach wysokich oraz niskich temperatur.
  • Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im niższa liczba, tym niższa temperatura otoczenia, w jakiej ten olej może być stosowany (tym większa płynność oleju w niskiej temperaturze).

  • Cyfry, znajdujące się po "W", oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im wyższa cyfra, tym większa lepkość oleju w wysokiej temperaturze.
Oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), aby dostosować się do potrzeb współczesnych silników. Oleje wielosezonowe dostosowane są do pracy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.



Czy oleje Forda tylko do Forda   Spróbuję na to odpowiedzieć

Niemal wszystkie marki samochodowe posiadają tzw. dedykowane oleje. Firmowe oleje oprócz Forda posiada także Opel, Toyota, PSA (Citroen/Peugeot), Kia i Honda, ale wspomniane firmy nie robią problemu, jeśli silnik auta na gwarancji zostanie zalany innym markowym olejem, spełniającym wymagania producenta.
Użytkownicy wskazanych i innych marek (nie serwisujący pojazdów w ASO) mogą stosować markowe oleje o lepkości zalecanej przez producenta, mogą również wybrać lepszy olej o niższej lepkości (zwłaszcza zimą), np. z najpopularniejszego oleju 15W-40 mogą przejść na semi-syntetyki 10W-40 albo nawet zalać silnik środkami o wyższej klasie jakości i niższej lepkości (np. z 10W-40 na 5W-40). Istnieje jednak warunek: jednostka napędowa musi być w dobrej kondycji technicznej, aby nie doszło do jej rozszczelnienia.
Przytoczę tutaj wypowiedź ekspert firmy Texaco - Donat Żarnoch: "Jeśli eksploatujemy nowoczesnego diesla z wtryskiem common rail, polecam najwyższe klasy jakości API CI-4/SL lub API CI-4".

Ze wszystkich producentów samochodów najbardziej rygorystycznie wymogi stosowania oleju stosuje Ford Polska Sp. z o.o. Zastosowanie innego środka smarnego niż Ford Formula E lub S - o klasie lepkości SAE 5W-30 (dla najnowszych silników Duratec/Duratorq) - grozi nawet utratą gwarancji. Dodajmy, iż takie stanowisko Głównego Importera jest niezgodne z zasadami konkurencji rynkowej.
Wiadomo, że wiele markowych firm olejowych ma w swojej ofercie środki smarowe spełniające klasyfikacje Forda, co więcej, w wyższej klasie jakościowej np. Shell Helix F czy Fuchs Titan Supersyn SL - lepkość SAE 5W-30.
Oleje o najwyższej klasie jakości do diesla tj. API CI-4 i CI-4 Plus, w znaczący sposób pomagają osiągnąć wyśrubowana normę spalin Euro 4; są szczególnie zalecane do wysilonych motorów wysokoprężnych aut ciężarowych, ciągników siodłowych czy samochodów dostawczych. Należy także pamiętać, że przy tankowaniu paliw o wysokiej zawartości siarki, wody i innych "paskudnych" składników trzeba stosować oleje silnikowe o podwyższonej liczbie TBN (Total Basic Number).

Niektórzy producenci samochodów zalecają ściśle określone oleje. Ten proceder nie ma żadnego uzasadnienia technicznego - twierdzi dr Andrzej Tippe, główny specjalista Shell Polska. Wynika to przede wszystkim z układów handlowych pomiędzy firmami. Ford, pod rygorem utraty gwarancji, wymaga stosowania tylko firmowych olejów.
Jednak, gdy już skończy się gwarancja, możemy na własną odpowiedzialność stosować również inne środki smarne spełniające normę WSS-M2C-913 A/B lub WSS-M2C-912-A1. Większość renomowanych firm olejowych dziś może zaproponować oleje o takiej klasyfikacji (i lepszej klasie jakości): Aral High Tronic F, Castrol TXT Softec Plus A1, Pennzoil Multigrade Motor Oil, Valvoline Dura-Blend FE, Motul Sopecific Ford 913B, Mobil Super FE Special, Midland Krypto 3 long life czy Shell Helix F - i wszystkie SAE 5W-30.
Ważne: trochę odbiegając od omawiania silnika TDCI wspomnę, że w przypadku zasilania silników Forda gazem LPG/CNG (Zetec, jak i niektóre Duratec) z tzw. miękkimi głowicami należy bezwzględnie przestrzegać wymagań producenta. W jednostkowych przypadkach zaleca się nawet stosowanie dodatkowego układu smarowania Flash Lube.

Wniosek: nie ma się co martwić jeśli stosowany olej jest markowy . Pomimo, że Ford zaleca olej Ford Formula E SAE 5W-30 WSS-M2C913-A, mam zalany olej Castrol Edge 5-W40.

Więcej o olejach dowiesz się z pracy dyplomowej o olejach ze strony Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy. Praca została przygotowana w 2004r.

Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych Klasa lepkości oleju SAE (Society of Automotive Engineers = Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) określa stopnie lepkości w warunkach wysokich oraz niskich temperatur. * Cyfry poprzedzające "W" (W: Winter = Zima), oznaczają płynność w niskiej temperaturze. Im niższa liczba, tym niższa temperatura otoczenia, w jakiej ten olej może być stosowany (tym większa płynność oleju w niskiej temperaturze). * Cyfry, znajdujące się po "W", oznaczają lepkość w wysokiej temperaturze. Im wyższa cyfra, tym większa lepkość oleju w wysokiej temperaturze. Oleje jednosezonowe (5W, 10W, 15W lub 20, 30, 40, 50) zostały zastąpione olejami wielosezonowymi (5W-40, 10W-40, 15W-40), aby dostosować się do potrzeb współczesnych silników. Oleje wielosezonowe dostosowane są do pracy zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.



Powrót